Eskilstuna kommun

Om Zetterbergsgymnasiet

Vi erbjuder universitets- och yrkesförberedande undervisning och du kan läsa programmen Ekonomi med inriktning ekonomi, Hotell och turism, Försäljnings- och serviceprogrammet (fd. Handel och administration) samt Introduktionsprogrammen.

På vår skola strävar vi efter att kunna erbjuda digitalisering,teknologisk utveckling och näringslivsförankring som ligger i framkant.

Företagsamhet och entreprenörskap

Vilket program du än väljer på Zetterbergsgymnasiet, kommer du att träna dina förmågor till företagsamhet och entreprenörskap. Det innebär bland annat att du kommer att lära dig strategier för att kunna tänka kreativt, förverkliga dina idéer och drömmar samt att ta ansvar för dig själv.

Ta fram den bästa versionen av dig

På Zetterbergsgymnasiet har vi en naturlig öppenhet inför att varje individ har rätt att sträva efter sitt mål och vi tror att inom varje elev finns den bästa av just den personen. Vårt ansvar är att ta fram den, utveckla den och se till att just den personen får ta den plats som hen behöver.

Därför heter vi Zetterbergsgymnasiet

Zetterbergsgymnasiet har lånat sitt namn från Johanna Zetterberg, eller som hon hellre kallade sig, Jeanette, för att låta mer fransk och internationell. Jeanette Zetterberg var en mycket framgångsrik företagsledare som levde och verkade i Eskilstuna för mer än 200 år sedan. Jeanette Zetterberg var inte bara mycket inflytelserik, utan visade även på stort mod då hon var ”före sin tid”. Hon utvecklade sitt företag med internationella kontakter samtidigt som hon värnade om sin hemstad.

Sin förmögenhet investerade hon i Eskilstunas barn och ungdomar. Hon ägnade sig åt välgörenhetsarbete, startade ”fruntimmersförening” och blev en uppskattad och välkänd person i Eskilstuna. Vid sin död år 1867 efterlämnade hon stora donationer till främst skolor, sjukvård och barnhem.

Uppdaterad: 24 oktober 2023